Saturday, June 18, 2016

Hadiah Terakhir 3

Rayyan berjalan tidak berhenti di dalam pejabatnya. Dia sedang memikirkan bagaimana nak menjawab persoalan daripada ibu bapanya yang akan pulang daripada luar negara sebentar lagi. Kawan dan sahabat penasihatnya, Hazriq sudah pening kepala memandang dia.

   "Kau ni kenapa Ray? Sekejap ke sana.....sekejap ke sini.....pening kepala aku dibuatnya!" Hazriq meluahkan rasa hatinya sambil memegang kepalanya yang terseksa.

   "Aku tengah cari alasan ni." Rayyan mula bersuara.

   "Apa kau susah? Kau cakaplah rumah kau kena masuk perompak. He...." Hazriq membuahkan fikiran pada Rayyan sambil tersenyum.

   "Aish....kau ni biar betul! Polis cakap rumah aku tak ada kesan rompakan....kau nak tahu kenapa?" Rayyan memandang Hazriq dalam keadaan geram.

   "Kenapa?" Hazriq membuat muka 'slumber' nya.

   Rayyan menyambung kata-kata.

   "....rumah aku tak berselerak. Plus rumah aku kuncinya tak robak dan last sekali, macam mana ada perempuan lain dan aku tak kenal dalam rumah family aku?" Rayyan menghabiskan kata aluannya pada Hazriq.

   Hazriq mengira-ngira jarinya.

  "Apa yang kau kira?" Rayyan bertanya dengan pelik.

   Hazriq terdiam lagi. Sambil memegang kepalanya. Tak tahulah apa-apa yang sedang difikirkan oleh Hazriq.

   "Hahahaha....lah sikitnya alasan logik. Cuba kau buat alasan tak logik?" Hazriq tergelak besar dan berkata perkataan yang merepek.

   "Maksud kau?" Rayyan bertanya dengan pelik. Aku ingatkan Hazriq ni dah tak betul bila dia gelak sebelum bercakap. Bermonolog Rayyan sendirian.


X          X          X           X          X          X          X          X          X          X


Fairuss dijaga oleh dua orang bodyguard kerana sekarang ini dia popular dan terlalu popular kerana terjebak dengan adegan filem dengan pelakon popular daripada syarikat besar yang menjadi pujaan ramai. Paling best duduk di hospital swasta dan duduk di first class pulak tu.

   Pintu terkuak. Angan Fairuss terhenti. Tapi hati dia bertambah bengang apabila muka yang menjadi watak utama muncul. Menyampah! Pintu masih terkuak lagi. Muncul watak baru dari kisah filem ini, seorang lelaki yang lebih kacak, tinggi lampai dan boleh dikatakan sedap mata memandang.

   "Woi, mengelamun ke?" Tanpa disedari tangan dihadapan melambai. Lantas mematikan lamunannya. Rayyan mengganggu pandangan Fairuss.

   Dua orang bodyguard di arah keluar oleh Rayyan dan menjaga pintu masuk ke bilik wad yang diduduki oleh Fairuss.

   "Maaf encik. Terkejut saya." Fairuss memperlahankan suaranya. Lelaki yang menemani Rayyan memandangnya sambil tersenyum.

   Cantik juga perempuan yang terperangkap dengan Rayyan ni ya. Tapi apasal gambar dalam surat khabar tu macam tak cantik je. Hazriq bermonolog dalaman.

   "Perkenalkan ini kawan aku, Hazriq. Dia merupakan lawyer syarikat bapa aku. Dia akan selesaikan kes ni." Rayyan memanjangkan penerangannya.

   Lawyer?Perlu ke?! Fairuss tidak mahu memanjangkan cerita.

   "Maaf, encik. Nampaknya encik dah silap pasal saya. Saya tak mahu panjangkan kes ni dan saya tak mahu memanjangkan cerita saya dengan encik!" Fairuss berdiri dan berhadapan dengan Rayyan.

   "Kau ingat habis je kau cerita perkara sebenar, semua benda ni akan berakhir? Kau silaplah Fairuss...." Rayyan bersuara lagi.

   Fairuss terkejut. Macam mana Rayyan boleh tahu nama aku?

   Hazriq yang melihat suasana menjadi tegang, lantas bersuara.

   "Rayyan please keep calm. Ingat tak apa yang kita bincang tadi." Hazriq menenangkan kawannya sambil memegang bahu Rayyan.

   "Beginilah Cik Fairuss. Biar saya terangkan situasi sebenar. Encik Rayyan sekarang ni dalam masalah besar dan terlalu besar. Dia seorang anak kepada orang yang terkenal. Kalau Cik Fairuss menerangkan keadaan yang sebenar. Hal ini tak akan berakhir. Encik Rayyan akan dipersalahkan dan maruah keluarganya akan tercemar disebabkan cik." Hazriq menerangkan panjang lebar kepada Fairuss di suatu sudut yang dilengkapi set meja dan kerusi di dalam wad itu.

   "Habis, encik nak saya buat apa?" Fairuss mengangkat mukanya dan memandang Hazriq. Mata mereka bertaut.

No comments:

Post a Comment